|
|
11.
|
Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy osoby/osób prowadzących zajęcia:
Dr Piotr Góralski
|
12.
|
Wymagania wstępnew zakresie:
|
Zrealizowanych przedmiotów:
|
|
Wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dla przedmiotu/modułu:
|
|
|
|
13.
|
CELE PRZEDMIOTU
|
|
- Pogłębienie wiedzy uczestników seminarium w zakresie prawa karnego materialnego, jak również unormowań szerzej rozumianego prawa karnego (prawa karnego procesowego i wykonawczego ) oraz dziedzin pomocniczych: kryminologii, penologii, socjologii oraz psychiatrii sądowej i psychologii;
- Przygotowanie pracy magisterskiejna temat wybrany przez studenta po konsultacji z prowadzącym seminarium.
|
|
|
|
14.
|
ZAKŁADANE EFEKTY KSZTAŁCENIA
|
(W - wiedza, U - umiejętności, K - kompetencje społeczne)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15.
|
TREŚCI PROGRAMOWE
|
1.
|
Przestępczość w Polsce w okresie międzywojennym oraz sposoby jej przeciwdziałania i zwalczania na gruncie k.k. z 1932 r., ze szczególnym uwzględnieniem ówczesnej przestępczości zorganizowanej i terrorystycznej.
|
2.
|
Przestępczość w Polsce w okresie komunistycznym ( lata 1944 – 1989 ). Wpływ doktryny komunistycznej na polskie prawo karne oraz naukę prawa karnego.
|
3.
|
Stan przestępczości w Polsce po 1989 r. oraz współczesne metody jej zapobiegania i zwalczania. Analiza zmian w treści k.k. z 1997 r.
|
4.
|
Zagadnienie źródeł przestępczości i analiza niektórych zagadnień kryminologicznych: przestępczość nieletnich, wpływ alkoholizmu i narkomanii na popełnienie przestępstw, zaburzenia osobowościowe i psychiczne jako przyczyny czynów karalnych, przestępczość powrotna, zorganizowana, terrorystyczna i zawodowa, przestępczość gospodarcza.
|
5.
|
Formy reakcji karnej na zachowania przestępcze: analiza skuteczności i konsekwencji stosowania kar najsurowszych – kary śmierci, kary dożywotniego pozbawienia wolności oraz kary 25 lat pozbawienia wolności. Współczesny stan więziennictwa w Polsce.
|
6.
|
Analiza ilości i skuteczności stosowania kar wolnościowych – kary grzywny oraz kary ograniczenia wolności, jak również środków probacyjnych.
|
7.
|
Interpretacja treści przepisów k.k. poświęconych środkom karnym oraz kwestia skuteczności tego typu sankcji w praktyce.
|
8.
|
Środki zabezpieczające o charakterze leczniczym – izolacyjne i nieizolacyjne. Stan zakładów lecznictwa psychiatrycznego w Polce, w których te instytucje są wykonywane.
|
9.
|
Środki zabezpieczające o charakterze nieleczniczym – izolacyjne i nieizolacyjne. Stosowanie postpenalnych środków zabezpieczających po odbyciu przez sprawcę długoletniej kary pozbawienia wolności – w szczególności względem osób z dyssocjalnymi zaburzeniami osobowości lub z zaburzeniami seksualnymi
|
10.
|
Środki wychowawcze, poprawcze oraz lecznicze stosowane wobec nieletnich. Kwestia stosowania zasad odpowiedzialności karnej wobec przestępców nieletnich.
|
|
|
16.
|
ZALECANA LITERATURA:
|
|
Literatura Podstawowa:
|
1
|
J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, Gdańsk 1999 ( lub wyd. późniejsze )
|
2
|
W. Zalewski, Przestępca ,,niepoprawny’’ jako problem polityki kryminalnej, Gdańsk 2010
|
3
|
P. Góralski, Środki zabezpieczające w polskim prawie karnym, Warszawa 2015
|
4
|
M. Cieślak, K. Spett, A. Szymusik, W. Wolter, Psychiatria w procesie karnym, Warszawa 1991
|
5
|
Jarosław Utrat – Milecki, Podstawy penologii. Teoria kary, Warszawa 2006
|
|
|
Literatura Uzupełniająca:
|
1
|
M. Piątkowska, Życie przestępcze w przedwojennej Polsce, Warszawa 2012
|
2
|
L. Lernell, Zarys kryminologii ogólnej, Warszawa 1978
|
3
|
Z. Lew – Starowicz, Seksuologia sądowa, Warszawa 2000
|
4
|
K. Klimasiński, Elementy psychopatologii i psychologii klinicznej, Kraków 2000
|
|
|
17.
|
Język wykładowy: polski
|
18.
|
Obciążenie pracą studenta
|
Forma aktywności studenta
|
Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
|
Godziny zajęć dydaktycznych zgodnie z planem studiów
|
48 godzin
|
Praca własna studenta
|
|
Suma Godzin
|
|
Liczba punktów ECTS
|
|
Sugerowana liczba punktów ECTS
|
Min / Max
|
|
|
|