Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Jesteś tutaj

Sylabus przedmiotu Praktyka w klinice prawa dla studentów SSP i N(W)SP studiujących według planów studiów i programów nauczania obowiązujących od roku akademickiego 2008/2009

dr hab. Joanna Kuźmicka-Sulikowska prof. UWr - 15 Czerwiec, 2015 - 18:37

Praktyka w klinice prawa – SYLABUS

1

Nazwa przedmiotu/modułu w języku polskim:

Praktyka w klinice prawa

 

2

Nazwa przedmiotu/modułu w języku angielskim:

Legal clinic

 

3

Jednostka prowadząca przedmiot:

Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego w ramach Instytutu Prawa Cywilnego na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego

 

4

Kod przedmiotu/modułu:

23-PR-SM-8ECTS-PwKP

 

5

Rodzaj przedmiotu/modułu:

Przedmiot do wyboru dla studentów stacjonarnych i wieczorowych studiów prawa odbywających studia na podstawie planów studiów i programów nauczania obowiązujących od roku akademickiego 2008/2009 (na wniosek studenta zaliczenie zajęć z przedmiotu Praktyka w klinice prawa może być uznane przez dziekana w miejsce zaliczenia, wskazanych we wniosku, przedmiotów do wyboru uchwalonych przez Radę Wydziału (z listy W lub z listy K), którym w sumie przyznano nie więcej niż 8 punktów ECTS na podstawie:

  1. Dla studentów stacjonarnych studiów prawa – na podstawie punktu III.5. podpunktu 5.7. Planu studiów nr 5 i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Stacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich) - /sites/default/files/old/plan_2011_2012.pdf
  2. Dla studentów wieczorowych studiów prawa – na podstawie punktu III.5 podpunktu 5.7  Planu studiów i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Niestacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich wieczorowych) - /sites/default/files/old/File/SNP(w)-PLAN%20STUDIOW%20I%20PROGRAM%20NAUCZANIA.pdf

 

 

 

6

Kierunek studiów:

Prawo

 

7

Poziom studiów:

stacjonarne jednolite pięcioletnie magisterskie studia prawa

oraz niestacjonarne (wieczorowe) jednolite pięcioletnie magisterskie studia prawa

 

8

Rok studiów:

Zajęcia dla studentów IV i V roku Stacjonarnych Studiów Prawa i Niestacjonarnych Wieczorowych Studiów Prawa

 

9

Semestr:

IV rok SSP, semestr 7 albo 8; albo

V rok SSP, semestr 9 albo 10;

IV rok N(W)SP, semestr 7 albo 8; albo

V rok N(W)SP, semestr 9 albo 10

 

 Student będący członkiem Koła Naukowego Uniwersytecka Poradnia Prawna działającego przy Instytucie Prawa Cywilnego na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego może uczestniczyć w zajęciach z przedmiotu Praktyka w klinice prawa tylko w jednym semestrze w danym roku akademickim, natomiast student niebędący członkiem tego koła naukowego – tylko w jednym semestrze w toku całych studiów

(na podstawie:

 

  1. Dla studentów stacjonarnych studiów prawa – na podstawie punktu III.5. podpunktu 5.4  Planu studiów nr 5 i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Stacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich) - /sites/default/files/old/plan_2011_2012.pdf
  2. Dla studentów wieczorowych studiów prawa – na podstawie punktu III.5 podpunktu 5.4 Planu studiów i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Niestacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich wieczorowych) - /sites/default/files/old/File/SNP(w)-PLAN%20STUDIOW%20I%20PROGRAM%20NAUCZANIA.pdf).

 

 

 

10

Forma zajęć i liczba godzin:

Zajęcia typu konwersatoryjnego, 44 godziny lekcyjne

 

11

Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy osoby prowadzącej zajęcia

dr Joanna Kuźmicka-Sulikowska

 

12

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dla przedmiotu/modułu oraz zrealizowanych przedmiotów:

Brak

 

13

Cele przedmiotu:

Przedmiot ma na celu nauczenie studentów metod praktycznego zastosowania zdobywanej w toku studiów wiedzy poprzez rozwiązywanie problematycznych kwestii prawnych pojawiających się w sprawach, z jakimi zwracają się do Uniwersyteckiej Poradni Prawnej jej klienci. Analizowanie tych spraw ma wykształcić u studentów zdolność biegłego lokalizowania problemu prawnego wyłaniającego się na gruncie danej sprawy, wskazania przepisów prawnych znajdujących zastosowanie w określonym przypadku, dokonanie ich odpowiedniej subsumpcji, wykładni, a także skłaniać do pogłębiania posiadanej wiedzy poprzez ustawiczne zapoznawanie się ze stosownym orzecznictwem sądowym i literaturą przedmiotu dotyczącą rozważanej materii. Przedmiot ma także na celu wykształcenie w studentach umiejętności sporządzania porad i opinii prawnych, a także umów, jak również pism skierowanych do właściwych organów, w tym pism procesowych, w realnych sprawach, z jakimi mogą się zetknąć w praktyce zawodowej. Zajęcia służą również wdrożeniu się studentów w specyfikę pracy w zespole i w codzienną pracę prawnika-praktyka.

 

14

 

Zakładane efekty kształcenia:

 

Wiedza

 

W1 -  ma pogłębioną wiedzę z zakresu prawa, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnień prawnych analizowanych na zajęciach na tle rozwiązywanych spraw, rozszerzoną znajomość orzecznictwa sądowego i literatury prawniczej, a jednocześnie szeroki ogląd stosunków i realiów społecznych, w ramach których pojawiają się problemy natury prawnej - ukierunkowaną w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał

K_W02 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10

W2 - ma pogłębioną wiedzę w odniesieniu do zastosowania norm prawnych do różnych aspektów życia społecznego (ukierunkowaną w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał), a także relacji pomiędzy unormowaniami prawnymi różnych gałęzi prawa oraz relacji norm w ramach danej gałęzi prawa - wypracowaną zwłaszcza na tle opracowywanych podczas zajęć spraw interdyscyplinarnych, dotykających kwestii z różnych gałęzi prawa

K_W02 , K_W05 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10

W3 - ma dogłębny ogląd co do zastosowań prawa w życiu codziennym i jego wpływu na kształtowanie rzeczywistości społecznej, co do skutków praktycznego działania norm prawnych w rzeczywistości oraz możliwości kształtowania sytuacji jednostki lub społeczności poprzez odpowiednie praktyczne zastosowanie instytucji prawnych - wiedza sprecyzowana w takiej gałęzi prawa, na zajęcia z sekcji której dotyczącej student uczęszczał

K_W05 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10

W4 - opanował praktyczne metody pracy prawnika, zna techniki pozyskiwania danych o: treści obowiązujących przepisów prawnych, treści wydanych orzeczeń sądowych i ich uzasadnień, poglądach doktryny prawniczej - z tej gałęzi prawa, na zajęcia z której student uczęszczał w ramach sekcji. Zna techniki argumentacji prawniczej budowane w oparciu o te źródła

K_W05 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10

W5 - ma pogłębioną wiedzę o systemie norm prawnych - w ramach danej gałęzi prawa (w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał) oraz o powiązaniach międzygałęziowych pomiędzy poszczególnymi działami prawa (zwłaszcza na tle opracowywanych spraw interdyscyplinarnych, dotykających kwestii z zakresu różnych gałęzi prawa)

K_W02 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10

W6 - ma pogłębioną wiedzę o praktycznych zastosowaniach prawa w życiu codziennym - ukierunkowaną w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał

K_W02 , K_W05 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10

W7 - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą poszczególnych instytucji prawnych, często wzbogaconą danymi o zmianach treści danej regulacji prawnej w czasie - w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał

K_W05 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10

 

 

Umiejętności

 

U1 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do praktycznej analizy prawnej na tle realnych spraw życiowych

K_U03, K_U04, K_U09, K_U11

U2 - potrafi w sposób pogłębiony posługiwać się normami prawnymi w celu rozwiązania realnych problemów prawnych, z jakimi można spotkać się w życiu codziennym

K_U04, K_U05, K_U11

U3 - umie wykorzystać zdobytą wiedzę w wykonywaniu praktycznej pracy prawniczej, rozwiązaniu problemu prawnego z którym zgłasza się dana osoba, udzieleniu porady prawnej, przygotowaniu pisma procesowego, ocenie prawnej umowy itp.

K_U01 , K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U11

U4 - posiada umiejętność sporządzenia pisemnej opinii prawnej, porady prawnej, a gdy stan sprawy tego wymaga - przygotowania pisma procesowego np. pozwu

K_U01 , K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07

U5 - potrafi przedstawić stanowisko prawne w sprawie, zastosować w praktyce argumentację prawniczą, przedstawić kontrargumenty prawne w stosunku do stanowiska strony przeciwnej

K_U01 , K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U11

 

 

Kompetencje społeczne

 

K1 - rozumie potrzebę nieustannego i systematycznego studiowania przepisów prawa, śledzenia zmian jakim one ulegają, bycia na bieżąco z treścią nowelizacji aktów prawnych, zaznajamiania się z wydawanym orzecznictwem sądowym i publikacjami prawniczymi, wie, jak ważne jest to w pracy prawnika, umie inspirować do tego grupę, w ramach której pracuje

K_K02 , K_K04, K_K05, K_K07

K2 - potrafi pracować (np. nad opinią prawną) w grupie, przyjmując w niej różne role

K_K02 , K_K05, K_K10

K3 - potrafi określić działania niezbędne do podjęcia celem wykonania określonego zadania, np. wyszukanie odpowiednich przepisów prawa czy orzecznictwa celem rozwiązania sprawy, przygotowania porady prawnej itp.

K_K02 , K_K03, K_K04, K_K12

K4 - potrafi rozstrzygać problemy np. z zakresu subsumpcji przepisów prawnych lub wykładni prawa w związku z wykonywaniem praktycznej pracy prawnika np. w ramach pracy nad sprawą

K_K03, K_K08, K_K12

K5 - potrafi samodzielnie uzupełniać posiadaną przez siebie wiedzę prawniczą oraz umiejętności praktycznego wykonywania pracy prawniczej

K_K02 , K_K03, K_K04

K6 - umie przewidywać skutki w życiu osoby lub grupy, która zastosuje się do udzielonej przez niego porady prawnej, bierze pod uwagę wpływ doradzonych i podjętych kroków prawnych na życie osoby, nad której sprawą pracuje, jak i na życie innych ludzi

K_K07, K_K08, K_K09, K_K10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE PRZEDMIOTU

 1. nauczenie studentów metod praktycznego zastosowania zdobywanej w toku studiów wiedzy poprzez rozwiązywanie problematycznych kwestii prawnych pojawiających się w sprawach, z jakimi zwracają się do Uniwersyteckiej Poradni Prawnej jej klienci

 2. wykształcenie u studentów zdolności biegłego lokalizowania problemu prawnego wyłaniającego się na gruncie danej sprawy, wskazania przepisów prawnych znajdujących zastosowanie w określonym przypadku, dokonanie ich odpowiedniej subsumpcji, wykładni

 3. wykształcenie w studentach umiejętności sporządzania porad i opinii prawnych, a także umów, jak również pism skierowanych do właściwych organów, w tym pism procesowych, w realnych sprawach, z jakimi mogą się zetknąć w praktyce zawodowej

 4. wdrożenie studentów w codzienną pracę prawnika-praktyka oraz w specyfikę pracy w zespole

 5. skłanianie (i uświadomienie potrzeby) do pogłębiania posiadanej wiedzy poprzez ustawiczne zapoznawanie się ze stosownym orzecznictwem sądowym i literaturą prawniczą potrzebną do rozstrzygnięcia kwestii prawnych pojawiających się na gruncie poszczególnych spraw

 

 

 

 

 

Treści programowe:

Przedmiotem zajęć jest wspólne analizowanie przez studentów pod kierunkiem pracownika naukowego spraw przekazanych Uniwersyteckiej Poradni Prawnej przez jej klientów. Przedmiot ma zapewnić rozwój umiejętności praktycznych studentów niezbędnych w pracy zawodowej prawnika, w tym odnoszących się do przygotowywania porad i opinii prawnych, różnego rodzaju pism, w tym pism procesowych, jak też umów. Rozwija także zdolności w zakresie argumentacji, publicznego prezentowania swoich poglądów i pracy w grupie. Z uwagi na różnorodność spraw wpływających do Uniwersyteckiej Poradni Prawnej, opracowywanych podczas zajęć z przedmiotu Praktyka w klinice prawa, studenci uzyskują możliwość wszechstronnego rozwoju.

 

6

Zalecana literatura (podręczniki)

 

Literatura Podstawowa:

 

1

Kazusy z prawa cywilnego. Materiały do ćwiczeń, Kuźmicka-Sulikowska J. (red.), autorzy: Balcarczyk J., Drela M. Gołębiowski K., Górska K., Jezioro J., Kołodziej A., Kuźmicka-Sulikowska J., Stangret-Smoczyńska A., Strugała R., Tenenbaum-Kulig M., C.H. Beck. Warszawa 2014

 

2

Zbiór kazusów z prawa cywilnego, Kuźmicka-Sulikowska J. (red.), autorzy: Drela M., Gołębiowski K., Górska K., Kołodziej A., Kuźmicka-Sulikowska J., Stangret-Smoczyńska A., Szydło W., Tenenbaum-Kulig M., Oficyna Prawnicza. Wrocław 2014

 

3

Opinie prawne w praktyce, Król M. (red.), C.H. Beck. Warszawa 2014

 

4

Studencka Poradnia Prawna. Kazusy i wzory pism, Kraśnicka I. (red.), C.H. Beck. Warszawa 2011

 

5

Metodologia pracy w SPP, Kraśnicka I. (red.), C.H. Beck. Warszawa 2009

 

6

Studencka poradnia prawna (kompendium dla studentów), Namysłowska-Gabrysiak (red.), C.H. Beck. Warszawa 2008

 

Literatura Uzupełniająca:

Studencka poradnia prawna. Idea, organizacja, metodologia, Bojarski Ł., Wortham L., Klein C., Rekosh E., Pisuliński J., Hermeliński W., Sakowicz A., Gajewska-Kraśnicka J., Łomowski D., Wiaderek G., Frań A., Nowak C., Olczyk M., Ciapała J., Szeroczyńska M., Zoll F., Namysłowska Gabrysiak B., Czernicki F., C.H. Beck. Warszawa  2005

Studencka poradnia prawna. Podręcznik dla opiekunów, Namysłowska-Gabrysiak B. (red.), C.H. Beck. Warszawa  2009

Symulacja rozpraw sądowych jako metoda edukacyjna, Bojarski Ł., Namysłowska-Gabrysiak B., C.H. Beck. Warszawa 2008

Prawo cywilne. Część ogólna i zobowiązania. Kazusy z rozwiązaniami, Zoll F., Czyszek J., Czyszek S., Ernst U., Wolters Kluwer. Warszawa  2009

Prawo cywilne. Kazusy z orzecznictwem, Misztal-Konecka K., Skubisz-Kępka K., Stepnowska-Michaluk M., Wolters Kluwer. Warszawa 2010

Prawo rzeczowe i rodzinne. Kazusy, Stępień-Sporek A., Wyrwiński M., Zakrzewski P., LexisNexis. Warszawa  2011

 

Akty Prawne:   akty prawne niezbędne dla opracowywania rozważanych spraw i przygotowania pism procesowych i innych, wybrane z całego systemu obowiązującego prawa (pod kątem spraw omawianych podczas zajęć)

 

 

7

Forma zaliczenia poszczególnych komponentów przedmiotu/modułu, sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę. Studenci podlegają ocenie dokonywanej na bieżąco na podstawie aktywności na zajęciach; ocena obejmuje też przygotowanie merytoryczne do rozwiązywanych spraw, umiejętność wyszukiwania źródeł (podstaw prawnych, orzecznictwa itd.), stosowane metody argumentacji, umiejętność prezentacji i obrony własnego stanowiska na forum grupy zajęciowej, umiejętność syntetycznego opracowania konkretnego zagadnienia, odniesienia posiadanej wiedzy do stanu faktycznego sprawy, a także umiejętność przygotowania porady adekwatnej dla sytuacji danej osoby i umiejętność sporządzania pism procesowych, pism do urzędów itp.

 

 

18

Język wykładowy:

Polski

 

19

Obciążenie pracą studenta

 

Forma aktywności studenta

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

 

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem:

ćwiczenia (konwersatorium)

 

44 godziny konwersatorium (ćwiczeń)

 

Praca własna studenta np.:

  • przygotowanie do zajęć;
  • analiza stanu faktycznego i prawnego sprawy; subsumpcja;
  • wyszukiwanie aktów prawnych, orzecznictwa sądowego, poglądów doktryny;
  • - czytanie wskazanej literatury i orzecznictwa sądowego;
  • przygotowywanie projektów pism procesowych, pism do urzędów itp.
  • przygotowywanie prezentacji, przeglądów orzecznictwa.

 

Liczba godzin na przygotowanie do zajęć w zależności od ilości i skomplikowania spraw jakie będą przeznaczane do omawiania na zajęciach.

Nie ma egzaminu.

 

Suma godzin

44 godziny konwersatorium oraz czas potrzebny na przygotowanie do zajęć.

 

Liczba punktów ECTS

8 punktów ECTS

(na wniosek studenta zaliczenie zajęć z przedmiotu Praktyka w klinice prawa może być uznane przez dziekana w miejsce zaliczenia, wskazanych we wniosku, przedmiotów do wyboru uchwalonych przez Radę Wydziału (z listy W lub z listy K), którym w sumie przyznano nie więcej niż 8 punktów ECTS

na podstawie:

  1. Dla studentów stacjonarnych studiów prawa – na podstawie punktu III.5. podpunktu 5.7. Planu studiów nr 5 i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Stacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich) - /sites/default/files/old/plan_2011_2012.pdf
  2. Dla studentów wieczorowych studiów prawa – na podstawie punktu III.5 podpunktu 5.7  Planu studiów i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Niestacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich wieczorowych) - /sites/default/files/old/File/SNP(w)-PLAN%20STUDIOW%20I%20PROGRAM%20NAUCZANIA.pdf