1
|
Nazwa przedmiotu/modułu w języku polskim:
Praktyka w klinice prawa
|
|
2
|
Nazwa przedmiotu/modułu w języku angielskim:
Legal clinic
|
|
3
|
Jednostka prowadząca przedmiot:
Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego w ramach Instytutu Prawa Cywilnego na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego
|
|
4
|
Kod przedmiotu/modułu:
23-PR-SM-8ECTS-PwKP
|
|
5
|
Rodzaj przedmiotu/modułu:
Przedmiot do wyboru dla studentów stacjonarnych i wieczorowych studiów prawa odbywających studia na podstawie planów studiów i programów nauczania obowiązujących od roku akademickiego 2008/2009 (na wniosek studenta zaliczenie zajęć z przedmiotu Praktyka w klinice prawa może być uznane przez dziekana w miejsce zaliczenia, wskazanych we wniosku, przedmiotów do wyboru uchwalonych przez Radę Wydziału (z listy W lub z listy K), którym w sumie przyznano nie więcej niż 8 punktów ECTS na podstawie:
- Dla studentów stacjonarnych studiów prawa – na podstawie punktu III.5. podpunktu 5.7. Planu studiów nr 5 i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Stacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich) - /sites/default/files/old/plan_2011_2012.pdf
- Dla studentów wieczorowych studiów prawa – na podstawie punktu III.5 podpunktu 5.7 Planu studiów i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Niestacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich wieczorowych) - /sites/default/files/old/File/SNP(w)-PLAN%20STUDIOW%20I%20PROGRAM%20NAUCZANIA.pdf
|
|
6
|
Kierunek studiów:
Prawo
|
|
7
|
Poziom studiów:
stacjonarne jednolite pięcioletnie magisterskie studia prawa
oraz niestacjonarne (wieczorowe) jednolite pięcioletnie magisterskie studia prawa
|
|
8
|
Rok studiów:
Zajęcia dla studentów IV i V roku Stacjonarnych Studiów Prawa i Niestacjonarnych Wieczorowych Studiów Prawa
|
|
9
|
Semestr:
IV rok SSP, semestr 7 albo 8; albo
V rok SSP, semestr 9 albo 10;
IV rok N(W)SP, semestr 7 albo 8; albo
V rok N(W)SP, semestr 9 albo 10
Student będący członkiem Koła Naukowego Uniwersytecka Poradnia Prawna działającego przy Instytucie Prawa Cywilnego na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego może uczestniczyć w zajęciach z przedmiotu Praktyka w klinice prawa tylko w jednym semestrze w danym roku akademickim, natomiast student niebędący członkiem tego koła naukowego – tylko w jednym semestrze w toku całych studiów
(na podstawie:
- Dla studentów stacjonarnych studiów prawa – na podstawie punktu III.5. podpunktu 5.4 Planu studiów nr 5 i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Stacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich) - /sites/default/files/old/plan_2011_2012.pdf
- Dla studentów wieczorowych studiów prawa – na podstawie punktu III.5 podpunktu 5.4 Planu studiów i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Niestacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich wieczorowych) - /sites/default/files/old/File/SNP(w)-PLAN%20STUDIOW%20I%20PROGRAM%20NAUCZANIA.pdf).
|
|
10
|
Forma zajęć i liczba godzin:
Zajęcia typu konwersatoryjnego, 44 godziny lekcyjne
|
|
11
|
Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy osoby prowadzącej zajęcia
dr Joanna Kuźmicka-Sulikowska
|
|
12
|
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dla przedmiotu/modułu oraz zrealizowanych przedmiotów:
Brak
|
|
13
|
Cele przedmiotu:
Przedmiot ma na celu nauczenie studentów metod praktycznego zastosowania zdobywanej w toku studiów wiedzy poprzez rozwiązywanie problematycznych kwestii prawnych pojawiających się w sprawach, z jakimi zwracają się do Uniwersyteckiej Poradni Prawnej jej klienci. Analizowanie tych spraw ma wykształcić u studentów zdolność biegłego lokalizowania problemu prawnego wyłaniającego się na gruncie danej sprawy, wskazania przepisów prawnych znajdujących zastosowanie w określonym przypadku, dokonanie ich odpowiedniej subsumpcji, wykładni, a także skłaniać do pogłębiania posiadanej wiedzy poprzez ustawiczne zapoznawanie się ze stosownym orzecznictwem sądowym i literaturą przedmiotu dotyczącą rozważanej materii. Przedmiot ma także na celu wykształcenie w studentach umiejętności sporządzania porad i opinii prawnych, a także umów, jak również pism skierowanych do właściwych organów, w tym pism procesowych, w realnych sprawach, z jakimi mogą się zetknąć w praktyce zawodowej. Zajęcia służą również wdrożeniu się studentów w specyfikę pracy w zespole i w codzienną pracę prawnika-praktyka.
|
|
14
|
Zakładane efekty kształcenia:
|
|
Wiedza
|
|
W1 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu prawa, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnień prawnych analizowanych na zajęciach na tle rozwiązywanych spraw, rozszerzoną znajomość orzecznictwa sądowego i literatury prawniczej, a jednocześnie szeroki ogląd stosunków i realiów społecznych, w ramach których pojawiają się problemy natury prawnej - ukierunkowaną w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał
|
K_W02 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10
|
W2 - ma pogłębioną wiedzę w odniesieniu do zastosowania norm prawnych do różnych aspektów życia społecznego (ukierunkowaną w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał), a także relacji pomiędzy unormowaniami prawnymi różnych gałęzi prawa oraz relacji norm w ramach danej gałęzi prawa - wypracowaną zwłaszcza na tle opracowywanych podczas zajęć spraw interdyscyplinarnych, dotykających kwestii z różnych gałęzi prawa
|
K_W02 , K_W05 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10
|
W3 - ma dogłębny ogląd co do zastosowań prawa w życiu codziennym i jego wpływu na kształtowanie rzeczywistości społecznej, co do skutków praktycznego działania norm prawnych w rzeczywistości oraz możliwości kształtowania sytuacji jednostki lub społeczności poprzez odpowiednie praktyczne zastosowanie instytucji prawnych - wiedza sprecyzowana w takiej gałęzi prawa, na zajęcia z sekcji której dotyczącej student uczęszczał
|
K_W05 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10
|
W4 - opanował praktyczne metody pracy prawnika, zna techniki pozyskiwania danych o: treści obowiązujących przepisów prawnych, treści wydanych orzeczeń sądowych i ich uzasadnień, poglądach doktryny prawniczej - z tej gałęzi prawa, na zajęcia z której student uczęszczał w ramach sekcji. Zna techniki argumentacji prawniczej budowane w oparciu o te źródła
|
K_W05 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10
|
W5 - ma pogłębioną wiedzę o systemie norm prawnych - w ramach danej gałęzi prawa (w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał) oraz o powiązaniach międzygałęziowych pomiędzy poszczególnymi działami prawa (zwłaszcza na tle opracowywanych spraw interdyscyplinarnych, dotykających kwestii z zakresu różnych gałęzi prawa)
|
K_W02 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10
|
W6 - ma pogłębioną wiedzę o praktycznych zastosowaniach prawa w życiu codziennym - ukierunkowaną w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał
|
K_W02 , K_W05 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10
|
W7 - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą poszczególnych instytucji prawnych, często wzbogaconą danymi o zmianach treści danej regulacji prawnej w czasie - w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał
|
K_W05 , K_W06, K_W07 , K_W08, K_W10
|
|
|
Umiejętności
|
|
U1 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do praktycznej analizy prawnej na tle realnych spraw życiowych
|
K_U03, K_U04, K_U09, K_U11
|
U2 - potrafi w sposób pogłębiony posługiwać się normami prawnymi w celu rozwiązania realnych problemów prawnych, z jakimi można spotkać się w życiu codziennym
|
K_U04, K_U05, K_U11
|
U3 - umie wykorzystać zdobytą wiedzę w wykonywaniu praktycznej pracy prawniczej, rozwiązaniu problemu prawnego z którym zgłasza się dana osoba, udzieleniu porady prawnej, przygotowaniu pisma procesowego, ocenie prawnej umowy itp.
|
K_U01 , K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U11
|
U4 - posiada umiejętność sporządzenia pisemnej opinii prawnej, porady prawnej, a gdy stan sprawy tego wymaga - przygotowania pisma procesowego np. pozwu
|
K_U01 , K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07
|
U5 - potrafi przedstawić stanowisko prawne w sprawie, zastosować w praktyce argumentację prawniczą, przedstawić kontrargumenty prawne w stosunku do stanowiska strony przeciwnej
|
K_U01 , K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U11
|
|
|
Kompetencje społeczne
|
|
K1 - rozumie potrzebę nieustannego i systematycznego studiowania przepisów prawa, śledzenia zmian jakim one ulegają, bycia na bieżąco z treścią nowelizacji aktów prawnych, zaznajamiania się z wydawanym orzecznictwem sądowym i publikacjami prawniczymi, wie, jak ważne jest to w pracy prawnika, umie inspirować do tego grupę, w ramach której pracuje
|
K_K02 , K_K04, K_K05, K_K07
|
K2 - potrafi pracować (np. nad opinią prawną) w grupie, przyjmując w niej różne role
|
K_K02 , K_K05, K_K10
|
K3 - potrafi określić działania niezbędne do podjęcia celem wykonania określonego zadania, np. wyszukanie odpowiednich przepisów prawa czy orzecznictwa celem rozwiązania sprawy, przygotowania porady prawnej itp.
|
K_K02 , K_K03, K_K04, K_K12
|
K4 - potrafi rozstrzygać problemy np. z zakresu subsumpcji przepisów prawnych lub wykładni prawa w związku z wykonywaniem praktycznej pracy prawnika np. w ramach pracy nad sprawą
|
K_K03, K_K08, K_K12
|
K5 - potrafi samodzielnie uzupełniać posiadaną przez siebie wiedzę prawniczą oraz umiejętności praktycznego wykonywania pracy prawniczej
|
K_K02 , K_K03, K_K04
|
K6 - umie przewidywać skutki w życiu osoby lub grupy, która zastosuje się do udzielonej przez niego porady prawnej, bierze pod uwagę wpływ doradzonych i podjętych kroków prawnych na życie osoby, nad której sprawą pracuje, jak i na życie innych ludzi
|
K_K07, K_K08, K_K09, K_K10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CELE PRZEDMIOTU
|
1. nauczenie studentów metod praktycznego zastosowania zdobywanej w toku studiów wiedzy poprzez rozwiązywanie problematycznych kwestii prawnych pojawiających się w sprawach, z jakimi zwracają się do Uniwersyteckiej Poradni Prawnej jej klienci
|
2. wykształcenie u studentów zdolności biegłego lokalizowania problemu prawnego wyłaniającego się na gruncie danej sprawy, wskazania przepisów prawnych znajdujących zastosowanie w określonym przypadku, dokonanie ich odpowiedniej subsumpcji, wykładni
|
3. wykształcenie w studentach umiejętności sporządzania porad i opinii prawnych, a także umów, jak również pism skierowanych do właściwych organów, w tym pism procesowych, w realnych sprawach, z jakimi mogą się zetknąć w praktyce zawodowej
|
4. wdrożenie studentów w codzienną pracę prawnika-praktyka oraz w specyfikę pracy w zespole
|
5. skłanianie (i uświadomienie potrzeby) do pogłębiania posiadanej wiedzy poprzez ustawiczne zapoznawanie się ze stosownym orzecznictwem sądowym i literaturą prawniczą potrzebną do rozstrzygnięcia kwestii prawnych pojawiających się na gruncie poszczególnych spraw
|
|
|
|
|
|
Treści programowe:
Przedmiotem zajęć jest wspólne analizowanie przez studentów pod kierunkiem pracownika naukowego spraw przekazanych Uniwersyteckiej Poradni Prawnej przez jej klientów. Przedmiot ma zapewnić rozwój umiejętności praktycznych studentów niezbędnych w pracy zawodowej prawnika, w tym odnoszących się do przygotowywania porad i opinii prawnych, różnego rodzaju pism, w tym pism procesowych, jak też umów. Rozwija także zdolności w zakresie argumentacji, publicznego prezentowania swoich poglądów i pracy w grupie. Z uwagi na różnorodność spraw wpływających do Uniwersyteckiej Poradni Prawnej, opracowywanych podczas zajęć z przedmiotu Praktyka w klinice prawa, studenci uzyskują możliwość wszechstronnego rozwoju.
|
|
6
|
Zalecana literatura (podręczniki)
|
Literatura Podstawowa:
|
|
1
|
Kazusy z prawa cywilnego. Materiały do ćwiczeń, Kuźmicka-Sulikowska J. (red.), autorzy: Balcarczyk J., Drela M. Gołębiowski K., Górska K., Jezioro J., Kołodziej A., Kuźmicka-Sulikowska J., Stangret-Smoczyńska A., Strugała R., Tenenbaum-Kulig M., C.H. Beck. Warszawa 2014
|
|
2
|
Zbiór kazusów z prawa cywilnego, Kuźmicka-Sulikowska J. (red.), autorzy: Drela M., Gołębiowski K., Górska K., Kołodziej A., Kuźmicka-Sulikowska J., Stangret-Smoczyńska A., Szydło W., Tenenbaum-Kulig M., Oficyna Prawnicza. Wrocław 2014
|
|
3
|
Opinie prawne w praktyce, Król M. (red.), C.H. Beck. Warszawa 2014
|
|
4
|
Studencka Poradnia Prawna. Kazusy i wzory pism, Kraśnicka I. (red.), C.H. Beck. Warszawa 2011
|
|
5
|
Metodologia pracy w SPP, Kraśnicka I. (red.), C.H. Beck. Warszawa 2009
|
|
6
|
Studencka poradnia prawna (kompendium dla studentów), Namysłowska-Gabrysiak (red.), C.H. Beck. Warszawa 2008
|
|
Literatura Uzupełniająca:
|
Studencka poradnia prawna. Idea, organizacja, metodologia, Bojarski Ł., Wortham L., Klein C., Rekosh E., Pisuliński J., Hermeliński W., Sakowicz A., Gajewska-Kraśnicka J., Łomowski D., Wiaderek G., Frań A., Nowak C., Olczyk M., Ciapała J., Szeroczyńska M., Zoll F., Namysłowska Gabrysiak B., Czernicki F., C.H. Beck. Warszawa 2005
|
Studencka poradnia prawna. Podręcznik dla opiekunów, Namysłowska-Gabrysiak B. (red.), C.H. Beck. Warszawa 2009
|
Symulacja rozpraw sądowych jako metoda edukacyjna, Bojarski Ł., Namysłowska-Gabrysiak B., C.H. Beck. Warszawa 2008
|
Prawo cywilne. Część ogólna i zobowiązania. Kazusy z rozwiązaniami, Zoll F., Czyszek J., Czyszek S., Ernst U., Wolters Kluwer. Warszawa 2009
|
Prawo cywilne. Kazusy z orzecznictwem, Misztal-Konecka K., Skubisz-Kępka K., Stepnowska-Michaluk M., Wolters Kluwer. Warszawa 2010
|
Prawo rzeczowe i rodzinne. Kazusy, Stępień-Sporek A., Wyrwiński M., Zakrzewski P., LexisNexis. Warszawa 2011
|
Akty Prawne: akty prawne niezbędne dla opracowywania rozważanych spraw i przygotowania pism procesowych i innych, wybrane z całego systemu obowiązującego prawa (pod kątem spraw omawianych podczas zajęć)
|
|
7
|
Forma zaliczenia poszczególnych komponentów przedmiotu/modułu, sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:
Zaliczenie na ocenę. Studenci podlegają ocenie dokonywanej na bieżąco na podstawie aktywności na zajęciach; ocena obejmuje też przygotowanie merytoryczne do rozwiązywanych spraw, umiejętność wyszukiwania źródeł (podstaw prawnych, orzecznictwa itd.), stosowane metody argumentacji, umiejętność prezentacji i obrony własnego stanowiska na forum grupy zajęciowej, umiejętność syntetycznego opracowania konkretnego zagadnienia, odniesienia posiadanej wiedzy do stanu faktycznego sprawy, a także umiejętność przygotowania porady adekwatnej dla sytuacji danej osoby i umiejętność sporządzania pism procesowych, pism do urzędów itp.
|
|
18
|
Język wykładowy:
Polski
|
|
19
|
Obciążenie pracą studenta
|
|
Forma aktywności studenta
|
Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
|
|
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem:
ćwiczenia (konwersatorium)
|
44 godziny konwersatorium (ćwiczeń)
|
|
Praca własna studenta np.:
- przygotowanie do zajęć;
- analiza stanu faktycznego i prawnego sprawy; subsumpcja;
- wyszukiwanie aktów prawnych, orzecznictwa sądowego, poglądów doktryny;
- - czytanie wskazanej literatury i orzecznictwa sądowego;
- przygotowywanie projektów pism procesowych, pism do urzędów itp.
- przygotowywanie prezentacji, przeglądów orzecznictwa.
|
Liczba godzin na przygotowanie do zajęć w zależności od ilości i skomplikowania spraw jakie będą przeznaczane do omawiania na zajęciach.
Nie ma egzaminu.
|
|
Suma godzin
|
44 godziny konwersatorium oraz czas potrzebny na przygotowanie do zajęć.
|
|
Liczba punktów ECTS
|
8 punktów ECTS
(na wniosek studenta zaliczenie zajęć z przedmiotu Praktyka w klinice prawa może być uznane przez dziekana w miejsce zaliczenia, wskazanych we wniosku, przedmiotów do wyboru uchwalonych przez Radę Wydziału (z listy W lub z listy K), którym w sumie przyznano nie więcej niż 8 punktów ECTS
na podstawie:
- Dla studentów stacjonarnych studiów prawa – na podstawie punktu III.5. podpunktu 5.7. Planu studiów nr 5 i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Stacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich) - /sites/default/files/old/plan_2011_2012.pdf
- Dla studentów wieczorowych studiów prawa – na podstawie punktu III.5 podpunktu 5.7 Planu studiów i programu nauczania obowiązującego od roku akademickiego 2008/2009 na kierunku prawo Studiów Niestacjonarnych Prawa (jednolitych magisterskich wieczorowych) - /sites/default/files/old/File/SNP(w)-PLAN%20STUDIOW%20I%20PROGRAM%20NAUCZANIA.pdf
|
|